1 September 2014

Kau Jelita 2



BAB 2

Sebaik sahaja habis waktu kerja, Nisa terus keluar dari pejabatnya. Dah tak sanggup nak selisih dengan bosnya yang hensem dan mamat yang telah dia ‘mandremkan’ tadi. Memanglah esok-esok pun Nisa nak kena hadap juga muka bos dia yang hensem tu. Tapi untuk hari ni cukuplah. Nisa memang dah tak sanggup... malu gila buat perangai tak senonoh macam tu depan orang ramai.

          Sungguh, muka Nisa masa tu kalau boleh diukur, dah tebal sekati gamaknya malu dia. Sudahlah air kopi bancuhan tersasar sasaran, boleh pula dia praktik lontoran vokal di depan bos dengan tetamunya itu! Heh, memalukan keturunan betul Nisa ni.

          “Lain kali taubat tak buat kerja macam ni...” Nisa membebel pada dirinya sendiri sambil langkahnya yang diatur menuju ke perhentian diteruskan. Adat orang tak ada lesen kereta memang macam inilah. Datang dan balik bus stop tu la tempat yang pertama dia jejak. Tapi belum kakinya melangkah ke bus stop dia ternampak sesuatu yang menarik perhatiannya.  Seorang budak kecil yang sedang menjual tisu dalam bekas kecil. Tapi bukan itu yang menarik perhatian Nisa sebalik keadaan budak itu yang jadi perhatiannya.

          Entah kuasa apa yang meminta Nisa mendekati kanak-kanak perempuan itu. Perlahan-lahan langkah kakinya diaturkan menuju ke sana pula.

          “Akak beli tisu?” Polos kanak-kanak itu menyoalnya.

Nisa tersenyum. “Berapa harganya?”

“30 sen je kak.”

Nisa mengangguk kepalanya. Dia hendak mengeluarkan dompetnya dari beg tangan tetapi seketika kemudian terhenti sekejap. Sambil tersenyum Nisa kembali memandang gadis cilik di hadapannya itu.

“Ada berapa bungkus semua tisu adik ni?” soalnya.

“20 bungkus je kak. Kenapa ya?” Budak perempuan itu membetulkan tongkatnya. Untuk lebih selesa mungkin. Tak seperti orang lain yang normal kakinya yang sebelah kiri terjengket sedikit menampung berat badannya disebabkan kakinya yang sebelah lagi pendek.

“Kalau macam tu akak beli semua ya. Nah...” Not RM50 ringgit dihulurkan kepada budak itu tanpa ragu-ragu.

Sedikit terkejut dengan jumlah pemberian Nisa, dia merenung anak mata Nisa. “Eh, akak biar betul? Kalau ya pun, saya tak ada baki nak pulangkan pada akak.” Naif sungguh riak budak perempuan tu menjawab. Jujur.

“Tak apa... baki simpan buat belanja sekolah.” Nisa masih dengan senyumannya. Ikhlas.

Budak perempuan tu tersenyum gembira. Tangannya menyambut huluran Nisa sambil mengucapkan kata terima kasih. “Nama akak siapa?” tiba-tiba dia menyoal Nisa.

Nisa senyum segaris. “Nisa.”

“Kak Nisa jom ikut saya...” pintanya secara tiba-tiba.

Nisa terperanjat dengan ajakan yang tiba-tiba daripada budak perempuan itu. “Eh, nak ke mana?”

“Serba salah saya rasa, akak bayar sampai lima puluh ringgit tapi dapat tisu biasa-biasa ni je. Saya nak bagi benda lain dekat akak. Jomlah. Kita jumpa mak saya. Tak jauh kak, depan tu je.”

Berkerut seketika dahinya mendengar jawapan itu tapi bila Nisa fikirkan balik, apa salahnya kalau jumpa mak budak ni kan? Dia tak rugi apa pun. Lagipun tak ada apa yang nak dikejarkan. Akhirnya, Nisa membuat keputusan untuk turutkan sahaja kemahuan kanak-kanak itu. Perlahan-lahan dia mengikuti langkah budak perempuan tu yang terjengket-jengket. Simpati Nisa dengan keadaaannya, perlahan sahaja setiap pergerakannya. Sambil berjalan mereka berbual-bual. Waktu itu barulah Nisa tahu nama budak perempuan ni Shifa, baru darjah lima. Anak yatim, dia cuma ada ibu. Setiap kali pulang sekolah dia akan tolong ibunya menjual kerepek tak pun tisu macam sekarang yang dia tengah lakukan.

Budak sekecil ini pun sudah diajar berdikari menolong keluarga. Betullah orang cakap, kita kalau rasa diri kita banyak kekurangan... hidup serba tak sempurna. Kita kena tengok orang lain. Masih ada lagi orang yang jauh lebih susah hidupnya daripada kita. Jangan bandingkan hidup kita dengan yang lebih baik sebab itu akan buat kita rasa tak bersyukur sebaliknya bandingkan dengan mereka yang serba kekurangan kerana kita akan sedar yang sebenarnya nikmat yang kita ada jauh lebih berganda banyak daripada mereka. Dalam diam Nisa bersyukur, walaupun keluarganya bukanlah asal dari orang yang berada tapi abah mampu sediakan semuanya untuk dia. Tak kurang apa pun. Alhamdulillah.



Bibir Nisa masih lagi dihiasi dengan senyuman. Seronok juga berbual dengan ibu Shifa tadi... macam-macam yang disembangkan seolah-olah sudah lama mereka saling mengenali. Nisa memandang pula kiri kanan tangannya bersilih ganti, sarat dengan dua bungkus plastik yang penuh dengan kerepek! Sekali tengok memang macam mak cik indon jual kerepek keadaan Nisa masa tu. Tapi apa ada kisah? Rezeki orang nak bagi, jangan ditolak. Kan?

          Asyik Nisa merenung kerepek-kerepek yang berplastik banyaknya, tiba-tiba bas yang dia tunggu datang. Kelam-kabut Nisa bangun dari duduknya lalu beratur seperti penumpang lain juga. Sebaik saja tiba giliran Nisa untuk membayar tambang, dengan penuh susah payah Nisa mengeluarkan dompetnya dari beg tangannya untuk mengambil duit.

Tapi...

Nisa terdiam...

Matanya terpaku memandang ke dalam isi dompetnya.

Perlahan-lahan dia mengalih matanya memandang pak cik konduktor bas dan pak cik tu pun turut memandangnya kembali.

Nisa tarik sengih panjang.

“Puan ni kenapa? Nak bayar ke tidak ni? Orang lain ramai lagi nak naik bas bukan puan seorang je.”

Pergh! Menusuk kalbu ayat pak cik bas ni. Nisa menelan air liurnya. Amboi, garang pula pak cik konduktor bas ni. Dah la tak hensem! Eh, sempat lagi Nisa ni mengutuk pak cik konduktor bas yang boroi tu.

“Er, pak cik... saya bayar tambang bas guna kerepek ni boleh?” Nisa sengih lagi panjang. Tangannya yang penuh dengan kerepek ditunjuk pada pak cik konduktor bas yang garang itu. Ingat dia sengih panjang-panjang cecah lantai pak cik bas tu mulia hati la nak bagi naik bas bayar tambang guna kerepek? Heh.

Wassalam.

“Turun!” Pak cik konduktor bas itu menghalau Nisa.

Semua penumpang bas ketika itu memandang Nisa. Ada yang berbisik-bisik sesama sendiri. Mesti mereka ingat Nisa ni baru sampai dari kampung mana entah. Bak kata pepatah melayu macam rusa masuk kampung! Aisemen, malu...

Malu untuk kali keduanya hari ni!

Dengan sebalnya Nisa turun dari bas tadi dan sebaik sahaja Nisa kakinya cecah jalan tar, laju sahaja drebar bas tadi menekan minyak... berkepul-kepul asap hitam keluar daripada ekzos bas tu.

Heh, banyak betul karbon dioksida dilepaskan, penyumbang pencemaran udara betul! Tapi tak boleh lawan lagi asap yang dah berkepul-kepul keluar dari telinga Nisa masa tu. Bengang dengan sikap biadap pak cik konduktor bas tadi.

“Kalau ya pun, tak boleh ke cakap baik-baik dengan aku. Cik tak boleh naik, tak ada lagi sistem bas dekat dunia ni bayar tambang guna kerepek. Sila turun ya cik.” Nisa cuba mengajuk cara pak cik bas tu cakap.

“Ni tak! Dihalaunya aku macam kucing kurap. Hish, dah la garang... tak hensem pulak tu! Siap panggil aku puan lagi. Apa nampak macam mak anak tiga ke aku ni? Hah!” Nisa masih tak puas hati... ringan mulutnya membebel-bebel.

Penat berdiri, Nisa kembali duduk semula di kerusi tempat menunggu bas tadi. Nisa mengeluh perlahan. Sungguh dia tak perasan duit RM50 yang dia beri pada Shifa tadi adalah duit terakhir yang dia ada di dalam dompet. Baru dia ingat, RM50 tadi tu dia nak pecahkan untuk buat tambang tapi belum sempat dia ke kedai dia ternampak Shifa tadi dan sekarang ini jangankan nak panggil teksi, nak naik bas pun kena halau!

Nisa menggaru kepalanya yang ditutupi tudung, “Dah nak masuk maghrib... macam mana nak balik ni?” soalnya perlahan, cukup untuk dirinya sendiri dengar sambil matanya tak lepas memandang jalan raya. Kalau-kalau ada pak cik teksi yang baik hati sudi tumpangkan dia balik.

Tiba-tiba Nisa teringatkan sesuatu. “Fatehah!” ligat tangannya mencari telefon bimbitnya di dalam tas tangan. Bibir yang tadi tersenyum lega, kononnya dapat balik sekarang dah termati sebaik sahaja memandang skrin telefonnya. Kini riak bahagia tadi bertukar dengan riak tak-percaya-nak-menangis-berguling-guling-atas-lantai!

Ya allah... it can't possibly be any worse than this.” Nisa memandang ke langit yang suram.

Memang tuhan dengar agaknya doa Nisa. Spontan bunyi kilat dan hujan turun renyai-renyai...

Great... just great.

Dia merenung lantai di hadapannya a.k.a merenung nasibnya tadi. Tak pernah-pernah seumur hidup kena halau turun dari bas macam tadi. Nak sedapkan lagi drama sebabak dia, di dalam dompet langsung tak ada duit waima sepuluh sen pun! Kemudian battery phone kong (habis). Lepas itu boleh pula nak hujan! Haila, memang dah macam cerita hindustan.

Tapi Nisa tak menyesal pun sedekah duit terakhir dia pada Shifa tadi. Dia yakin dengan janji Allah... kita buat baik, kita dapat balasan baik. Allah cuma nak uji, sama ada dia ikhlas ke tidak sedekah duit tu tadi. Nisa mengangguk...

“Tak apa Nisa... small matter, chill. Tarik nafas... lepas...” Nisa dah macam gaya orang nak buat Tai chi. Tarik... lepas... tarik...

“Tak pernah lagi saya nampak orang buat Tai Chi waktu hujan.”

Tak sempat nak dilepas...

Erk?

Tangan yang tergawang separas dada sambil mulut muncung katik terhenti. Mata Nisa yang terpejam dicelikkan sedikit sebelah kiri dan dikerling ke sebelah kirinya.

Eh, ada manusia lain rupanya dekat sini. Lelaki pula tu! Oh, jatuh saham. Malu buat kali ketiga untuk hari ni. Cepat-cepat Nisa turunkan tangannya. Dia berdehem beberapa kali. Terkaku dia di situ... tak tahu nak bereaksi macam mana.

Lama Nisa diamkan diri sebelum cuba curi-curi pandang ke arah lelaki itu. Sebaik sahaja wajah lelaki itu jelas pada pandangannya... mulut Nisa ternganga!

OMG! Oh Mak Guard... Nisa terus berpaling membelakangkan lelaki tadi. Dahinya ditepuk berkali-kali.

“Apa kau dah buat ni, Nisa?” Nisa memarahi dirinya sendiri. Dikawal suaranya sedaya upaya supaya perlahan.

Need my help?” Lelaki tadi senyum kepada Nisa, dia yang tadi duduk di sebelah Nisa kini dah tercongok di hadapan Nisa.

Nisa mengangkat kepalanya perlahan-lahan memandang tuan punya badan. Luth, kawan bosnya a.k.a mamat yang dah minum kopi ‘mandremnya’ tadi. Heh. Kenapa tiba-tiba dunia terasa jadi malap ni? Earth hour lambat lagi kan?

“Saya rasa awak ada masalah nak balik ni,” tutur Luth lembut sahaja nadanya.

Nisa menelan air liurnya. Kesat!

“Saya ada tiga pilihan untuk awak. Satu, pinjam dulu duit saya. Dua, pinjam telefon saya and call your friend atau yang ketiga, saya hantar awak balik.”

Eh, boleh pula dia bagi pilihan masa macam ni. Ingat game pilih dan menang ke apa? Tapi Nisa tak beranilah nak cakap kuat-kuat. Nisa dah memandang ke arah lain. Ya allah, kenapalah dalam banyak-banyak manusia dekat kawasan ni kenapa mesti mamat ni yang ada dekat sini? Kenapa bukan ane yang kerja dekat kedai mamak tu? Kenapa?! Hati Nisa dah menjerit.

          “Cik, yang mana satu?”

        “Err... tumpang tanya.” Soalan Luth tak dijawab tapi dia pula yang nak menyoal. Elok sangatlah tu.

Luth tak kata apa-apa tapi riak wajah seolah-olah berkata. Shoot, tanyalah.

“Dah lama ke encik ada kat sini?”

Luth ketawa. “Lama tu kalau ikut definisi awak dari mula saya nampak awak bayar duit RM50 dekat budak perempuan tadi, kemudian tangan awak penuh dengan kerepek-kerepek ni... awak kena halau turun dari bas. Awak buat tai chi dalam hujan and last but not least... awak kutuk pak cik konduktor bas tu tak hensem. I guess the answer is yes... lama dah la saya dekat sini tapi awak tak perasan.” Selamba Luth menjawab kronologi hari malang Nisa hari ini.

Great. Malu yang kali ke lapan puluh lapan kali untuk hari ni!

Nisa dah menunduk cecah lantai. Malu Nisa masa tu dah tak payah timbang pakai kati, sekarang dah cecah bawah paras negatif! Silap hari bulan mesin penimbang tu pun boleh pecah dibuatnya. Satu keluhan kecil dilepaskan tapi bagus juga dia tahu daripada A sampai Z. Tak payahlah dia nak berpura-pura wallet dia kena curi ke, bas tadi orang ramai la sampai dia tak boleh naik ke, drebar bas tadi asyik usya dia sampai rasa menyampah nak naik bas ke, tak pun bas tu terlebih muatan ke. Senang kerja, Luth dah tahu semuanya.

So?

Hurmm...

“Nombor dua... pinjam telefon.”

Luth ketawa lagi. Main aci redah aje awek depan dia ni.

Apa nama dia tadi?

Ha, Nisa...



Fatehah merenung Nisa dalam jarak enam inci jauhnya... tapi makin lama makin dekat. Hidungnya hampir bertemu dengan pipi Nisa.

“Dah kenapa dengan kau ni? Buang tebiat?” Nisa menolak muka Fatehah jauh darinya.

          “Aku ke kau yang buang tebiat?” soal Fatehah semula.

          Eh, eh... kita tanya dia, dia tanya kita balik. “Apa?”

          “Siapa mamat tadi yang muka macam Baim Wong tu?”

          Nisa mencebik. Datang sudah hantu Baim Wong dia. “Ah, kau ni semua lelaki kau cakap muka macam Baim Wong. Anak Maniam yang jual roti pagi-pagi tu pun kau cakap macam Baim Wong. Padahal dah sah-sah warna sikit punya kontra. Seorang cerah, seorang macam bulan mengambang.”

          Pap! Paha Nisa dah jadi mangsa. Nisa mengaduh.

“Kurang asam... kau kutuk kekasih hati aku. Aku tak peduli... jawab siapa mamat yang tunggu dekat bus stop dengan kau? Kenapa kau guna telefon dia? Telefon kau mana? Kenapa kau tak naik bas ke teksi tadi balik? Ha, jawab-jawab.”

          Mak buntal ni... memanglah macam stereo bergerak.

“Kan aku dah cakap dekat kau tadi. Aku tak ada duit. Aku kena halau bas. Battery phone aku habis dan mamat tu tadi kawan bos aku. Ok? Kali kesepuluh dah ni aku cakap. Kalau kau tak faham juga... aku tak tahu nak cakap tahap fahaman bahasa melayu kau ni macam mana.”

Mata Fatehah menjuling ke atas. “Kawan bos kau, apahal dia teman kau?” nampak sangat Fatehah tak puas hati dengan jawapan Nisa.

“Dah dia nak tunggu situ takkan aku nak halau? Situ tempat awam bukan rumah aku.” Nisa dah naik angin. Tapi sungguhlah logik juga pertanyaan Fatehah. Yang berkawan tu dengan bosnya... yang Nisa ni apahal pula?

Lepas Nisa pinjam telefon bimbit Luth, Nisa ingatkan mamat tu akan balik terus. Rupa-rupanya tak... dia teman Nisa sampai Fatehah sampai. Penat Nisa yakinkan Luth yang dia ok kalau kena tunggu sorang-sorang dekat situ tapi lelaki itu tetap berkeras mahu tunggu Nisa. Katanya...

Bahaya perempuan tunggu seorang diri kat sini. Lagipun dah nak maghrib... kalau ada lelaki selamat la sikit.

Gentlemen? Gila tak.... ahaks. Terharu kejap Nisa dengar ayat mamat tu. Agaknya effect minum air kopi ‘mandrem’ Nisa tadi kut. Cepat betul tindak balasnya. Nisa dah tersengih-sengih seorang diri.

“Hoi, mengelamun kau!” Spontan paha Nisa ditampar kuat lagi sekali. Pedih. Main kasar Fatehah ni... ini mengundang nestapa ni.

“Kau... kau...” Mata Nisa kecil besar je tengok Fatehah.

“Arghh... cancel nak ajak kau pergi shopping esok!”

Shopping? Ada sale ke?” muka Fatehah bertukar bercahaya. Mata bersinar-sinar sebut perkataan sale. Dia terlupa dengan semua persoalan pasal mamat yang muka macam Baim Wong tu.

“Hurmm...”

Cayalah... sayang kau.” Pipi Nisa jadi mangsa Fatehah, diciumnya kiri kanan sebelum dia berlari-lari anak naik ke biliknya sambil menyanyi lagu apa entah tapi yang penting bunyi sumbang pada telinga Nisa. Dengar perkataan sale tu macam bunyi rahmat turun dari langit sahaja gaya Fatehah ni. Entah apa-apa... tiga suku.

“Tengok tu... dengar sale je terus jadi macam tu.” Kepalanya tergeleng-geleng.





------------
TK: Nisa yang sengal masih dengan kelam kelibutnya... hehe... agaknya memang betul la kan jampi dukun jin toncitnya tu menjadi... cuma sasaran yang ditarget je dah berubah orang... haha


Selamat membaca! :)

22 comments:

  1. Hahaa... nisa.. nisa... ari nie dh brp byk kes yg memalukan dh jadi nie.. heeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak syania...lost count kak lost count.. haha

      Delete
  2. love d plot..kelakar giler... tak sabar nak tunggu next episod

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak ida... terima kasih suka... :D tunggu ya.. wee

      Delete
  3. Memang sempoi lah nisa ni..cepat betul menjadi mandremnya..hehehe

    ReplyDelete
  4. Nisa yg baik hati. Baiknya Luth temankan Nisa . Hope cinta berputik...nisa yg slumber.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak norita, amin.... hendaknya berputik la cinta tu..huhu

      Delete
  5. Hahahha jgn xcaya..
    maderem menjadi ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak azizah... manderem 1st class of jadi tapi tersalah org.. haha

      Delete
  6. Replies
    1. hehehe...sengal nisa sengal lagi luth tu sebenarnya.. :P

      Delete
  7. Comel nisa..jampi mnjadi ke..?? Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe... nak tahu jadi ke tak kena tunggu sambungannya... ;)

      Delete
  8. Nisa ni menarik, baik hati, dan mmg sempoi...mesti luth akn sgkt punyer hehe

    ReplyDelete
  9. Alololo yg penting jampi menjadik hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. dkdkay... jampi penuh kasih sayang tu haruslah jadi... haha

      Delete
  10. :) hihikk memang kelakar..macam mn la nisa boleh tak perasan luth ada kat situ dari awal..

    err awat luth tunggu kat bus stop tu eih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe.. sbb nisa tu jenis tak pandang kiri kanan.. n luth ada dekat situ sbb dia rasa nisa ni pelik tapi perlu dilindungi. sbb tu dia ada dkt situ..hehe

      Delete
    2. ooo so sweeeet si luth ni..caring juga rupanya...tapi nakal pun ya...

      Delete
    3. sweet tu harus... haha nakal tu sampingan penambah rasa.hehe. ;)

      Delete